СУДОВА ЕКСПЕРТКА ЧЕРНІВЕЦЬКОГО НДЕКЦ МВС ВЗЯЛА УЧАСТЬ У НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНОМУ ЗАХОДІ
30.01.2023
11 ЛЮТОГО – МІЖНАРОДНИЙ ДЕНЬ ЖІНОК ТА ДІВЧАТ У НАУЦІ!
11.02.2023
Дивитись всі

ОЦІНКА МАЙНА І ТЕХНІКИ ВІЙСЬКОВОГО ПРИЗНАЧЕННЯ ТА ОЗБРОЄННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ В УКРАЇНІ

Чернівецький НДЕКЦ МВС здійснює судові експертизи за новою експертною спеціальністю 12.5 «Оцінка майна і техніки військового призначення та озброєння», що вирішує завдання визначення вартості об’єктів, які відносяться до військового майна.

Оцінка майна і техніки військового призначення та озброєння

Об’єктами експертизи військового майна виступає: майно Збройних сил України та інших національних військових формувань, у тому числі всі види озброєння, боєприпаси, військова техніка, спеціальні запасні комплектуючі вироби і частини до військової техніки та майна, вибухові речовини, аеродромне, шкіперське, речове та інше закріплене за військовими формуваннями, Держспецзв’язку, майна МВС, (за виключенням нерухомого майна).

Основними завданнями експертизи військового майна

  • визначення вартості наданих на дослідження об’єктів, які використовуються як військове майно;
  • визначення типу та призначення наданих на дослідження об’єктів;
  • визначення виробника, країни походження, року виготовлення (комплексно з трасологічним дослідженням) наданих на дослідження об’єктів;
  • визначення змін показників якості наданих на дослідження об’єктів (комплексно з відповідними фахівцями з експлуатації подібного майна);
  • визначення характеристик та властивостей наданих на дослідження об’єктів відповідно до Українського класифікатора товарів зовнішньоекономічної діяльності.

Орієнтовний перелік питань, що вирішуються

  • яке найменування та призначення наданого на дослідження об’єкта?
  • чи укомплектовано наданий на дослідження об’єкт відповідно до нормативно-технічної документації, а якщо ні, то в чому саме полягає неукомплектованість або невідповідність?
  • який ступінь зносу наданого на дослідження об’єкта?
  • яка залишкова вартість об’єкта дослідження (назва, марка, модель), що знаходився в експлуатації з (зазначається дата/період) початку або строк експлуатації об’єкта дослідження (зазначаються особливості об’єкта дослідження – витрати ресурсів, умови зберігання, категорії якісного/технічного стану, стан засобів тощо) станом на (дата оцінки)?
  • яка ринкова вартість об’єкта станом на визначену дату (з урахуванням наданої експерту інформації щодо укладених угод купівлі-продажу аналогічних об’єктів на міжнародному ринку)?
  • яка вартість ліквідації об’єкта станом на визначену дату?
  • який розмір матеріальної шкоди, завданої у результаті пошкодження чи повного знищення об’єкта?

Визначення вартості майна, майнових прав регулюється Законом про оцінку та здійснюється суб’єктами оціночної діяльності відповідно до нормативно-правових актів з оцінки майна: національних стандартів оцінки майна, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, методик та інших нормативно-правових актів, які розробляються з урахуванням вимог національних стандартів і затверджуються Кабінетом Міністрів України або Фондом державного майна.

Відповідно статті 4 Закону про оцінку діяльності судових експертів, пов’язаною з оцінкою майна, що здійснюється на умовах і в порядку, передбаченому Законом України «Про судову експертизу», з урахуванням особливостей, визначених Законом про оцінку щодо методичного регулювання оцінки цього майна. Зазначена стаття зобов’язує судових експертів дотримуватися положень національних стандартів оцінки майна під час здійснення експертних досліджень, суть яких полягає у визначенні вартості майна.

Оцінка майна, майнових прав (далі – оцінка майна) – процес визначення їх вартості на дату оцінки за процедурою, що встановлена нормативно-правовими актами статті 9 Закону про оцінку, відповідно до якої нормативно-правові акти, що регулюють питання вартості (ціни) майна, не повинні суперечити положенням (національним стандартам) оцінки майна. Встановлення вартості майна має здійснюватися виключно із дотриманням національних стандартів оцінки та дотриманням всіх процедур, передбачених законодавством про оцінку майна.

Залишкова вартість майна Збройних Сил, СБУ, Управління державної охорони, Національної гвардії, Держприкордонслужби та інших утворених відповідно до законів військових формувань, Держспецзв’язку, а також майна МВС для цілей його відчуження, реалізації, утилізації, списання та оренди рухомого військового майна, визначається за методикою визначення залишкової вартості майна Збройних Сил України та інших військових формувань, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 29 травня 1998 р. № 759.

Для проведення роботи з визначення залишкової вартості військового майна у військових формуваннях утворюються комісії, до яких подаються документи, що містять інформацію про оцінюване військове майно, включаючи завірені належним чином копії формулярів, паспортів, актів технічного стану, затверджених уповноваженими особами військових формувань.

Вартість речового майна, яке підлягає реалізації, визначається на підставі висновку про незалежну оцінку військового майна, яка проводиться суб’єктом оціночної діяльності – суб’єктом господарювання.

Оцінка впливу військових дій – справа, на жаль, добре знайома в Україні. Економічний (зовнішній) знос, зумовлений впливом соціально-економічних, екологічних та інших факторів на об’єкт оцінки. Визначення розміру матеріального збитку при знищенні об’єкту оцінки – внаслідок підриву чи інших дій – може бути розрахований у виді вартості ліквідації. Тобто вона може дорівнювати вартості металолому, кольорових металів або інших цінних матеріалів, які можна отримати у результаті переробки.

Під час проведення судової експертизи військового майна основними методичними підходами щодо визначення вартості є порівняльний і витратний.

Оцінка товарів проводиться із застосуванням бази, що відповідає ринковій вартості або неринковим видам вартості.

Результатами дослідження є висновок судової експертизи військового майна чи висновок комплексної експертизи (разом з судово-балістичною), що використовуються органами досудового та судового слідства як джерела доказів у кримінальних, цивільних, господарських справах і справах про адміністративні порушення. Сюди також відносяться висновки експертних досліджень по заявах фізичних і юридичних осіб.

У сучасних умовах війни в Україні підготовка фахівців з оцінки військового майна постала нагальним та актуальним питанням. До сьогодення знання судових експертів товарознавців обмежувалися маркетинговою сферою.

Нині, межі їх відповідальності поширилися на оцінку майна і техніки військового призначення та озброєння. Потреба проведення експертизи військового майна в умовах війни в Україні стала професійним викликом, на який вони мусять дати чітку обґрунтовану експертну відповідь.

Матеріал підготувала Алла Марчук – заступниця завідувачки відділу товарознавчих, гемологічних, економічних, будівельних, земельних досліджень та оціночної діяльності Чернівецького НДЕКЦ МВС.